7/31/2009

10 روش ساده براي جوان نگهداشتن " مغز "

/ 1/کاری انجام دهید
دانشمندان بر این باورند که نرمش های هوازی منظم می تواند ساده ترین و مهم ترین راه برای سلامتی طولانی مدت مغز باشد. در حالی که قلب و ششها واکنشی سریع نسبت به دویدن بر روی دستگاه دوی ثابت نشان می دهند، مغز هم به آرامی با هر قدم قعالیت میکند. برای سلامت دائمی مغز، روزانه حداقل ۳۰ دقیقه فعالیت جسمانی (دویدن و نرمش های هوازی) می تواند نقش شایان توجهی داشته باشد.

۲/ متعادل بخورید
انرژی بسیار زیاد یا انرژی بسیار کم خللی بزرگ در کارایی مغز ایجاد میکند. رژیم غذایی تشکیل شده از مواد قندی کم با فیبر بالا و چربی و پروتئین معمولی بسیارآرام تر از غذاهایی با میزان قند بالا (مانند شیرینی جات و نشاسته) در بدن تجزیه میشوند. سرعت ثابت و ملایم هضم در روده مقدار انرژی بیشتری را به مغز می رساند، و باعث بهینه‏سازی سوخت و ساز در ارگانهایی شوند که می توانند در سلامتی طولانی مدت نقش بسزایی داشته باشند.

۳/ مراقب رژیم غذاییتان باشید
در حالی که پرخوری فعالیت مغز را کند میکند و در طولانی مدت باعث وارد آمدن به مغز می‏شود، کمبود کالری هم می تواند اثر مشابهی را بر مغز گذارد. رژیم های غذایی مفرط می تواند باعث طولانی شدن برخی دردها در بدن و در نتیجه سلب آسایش شوند، احساسی که باعث اعتیاد افراد به لاغر ماندن (anorexia) (ترس از چاق شدن) شود. بسیاری از مطالعات رژیم های غذایی مفرط را با حواس پرتی ، اختلال در حافظه و پریشانی مرتبط می دانند.

۴/ مراقب بدن خود باشید
بسیاری از بیماری های قابل پیشگیری مانند دیابت نوع دوم، چاقی، فشار خون و… می توانند تاثیر بسزایی در پیر شدن مغز داشته باشند. فعال و سالم نگه داشتن سیستم گردش خون با کارهایی از قبیل سیگار نکشیدن و عدم استفاده از چربی های اشباع شده مانع از پیری زودرس مغز میشود.

۵/ از استراحت و آرامش لذت ببرید
در زمان استراحت و رویا، خاطرات به آرامی مرور میشوند، بعضی دور ریخته میشوند و بعضی ذخیره می شوند. مطالعات نشان می‏دهند وقتی دچار کمبود خواب هستیم، پروتئینی که سیناپس‏ها (محل تماس دو عصب) را شکل می دهد توانایی کافی برای تفکر و فراگیری را از دست می‏دهد، علاوه بر این خواب ناکافی با فراموشی در ایام کهولت رابطه مستقیم دارد.

۶/ از قهوه تان لذت ببرید
تحقیقات نشان داده است که استفاده منظم از کافئین از مغز محافظت می کند. بر اساس یک مطالعه علمی ۲ الی ۴ بار سرحال آمدن بعد از خستگی در یک روز می تواند به کاهش فراموشی کمک کند و ۳۰ تا ۶۰ درصد از بروز آلزیمر پیشگیری کند. اینکه آیا کافین موجود در چای و قهوه باعث رفع خستگی میشود یا آنتی اکسیدان موجود در آنها هنوز مشخص نیست اما قهوه باعث افزایش سطح هوشیاری در این بعد از ظهر و چند سال بعد میشود.

۷/ ماهی بخورید
براساس تئوری های جدید وجود ماهی در رژیم غذایی انسانها می تواند نقش بسزایی در تقویت حافظه انسانها داشته باشد. اسیدهای چرب مورد نیاز مانند امگا ۳، برای ساختمان مغز مهم بشمار می آیند و تاثیر آنها برای درمان بیماری های مغزی بسیار موثر است. مطالعات انجام گرفته بر روی تاثیر مکمل امگا ۳ نتایج جالبی را به همراه داشت که نشان می داد امگا ۳ دربرخی دیگر از منابع غذایی مانند تخم کتان، ماهی ها و برخی از حیوانات علف خوار نیز یافت می شود.

۸/ خونسرد باشید
استرس تاثیر بد و مخربی روی مغز می گذارد و با ترشح هورمون‏های خطرناکی در ناحیه‏ی هیپوکمپوس (hippocampus) و سایر قسمت های مغز، حافظه را تحت تاثیر قرار می‏دهد. بعضی از دانشمندان بر این عقیده‏اند که داشتن یک زندگی متعادل و دنبال کردن فعالیت های آرامش بخش مانند یوگا، حضور در اجتماع و انجام فعالیت‏های هنری می تواند روند فراموشی بر اثر کهولت سن و پیری مغز را به تاخیر بیاندازد.

۹/ از مکمل ها استفاده نکنید
اخیرا استفاده از مکمل ها به وسیله برای جبران کاستی‏ها تبدیل شده اند، استفاده از مکمل های آشنا برای ما مانند مولتی ویتامین ها تنها نوعی هدر دادن هزینه است. دارو های مکملی مانند (ginkgo) و (melatonin) امروزه از نظربسیاری از افراد به سطل های زباله تعلق دارند. علیرغم منشا طبیعی، اینگونه داروها فاقد عوارض جانبی نیستند، عوارضی مانند: فشار خون بالا، مشکلات گوارشی، مشکلات باروری و افسردگی. برای انسانهای سالم داروی (ginkgo) هیچ تاثیر مثبتی ندارد و گاها تاثیر دارونماها از این گونه مکمل ها بیشتر است.

۱۰/ مغز را به چالش بکشید
حل یک جدول، بازی فکری یا تست هوش به عنوان سوالات هوش و محرک مغز به شما کمک میکنند تا همیشه ذهنی جوان و سالم داشته باشید. هرچند که کمبود سواد عامل موثری در کاهش حواس و کمکاری ذهن است. هرچه بیشتر برای یادگیری تلاش کنید، ذهن شما برای دوران کهولت آماده‏تر و جوانتر خواهد بود. کلید کار میتواند انجام یک کار چالشی جدید مانند حل یک پازل جدید و سرگرم کننده باشد.

مردان سرشناس قبلا چه شغلی داشتند

مردان سرشناس قبلا چه شغلی داشتند؟

آدولف هیتلر...................دیكتاتور آلمان........................نقاش پوستر

آلبرت انشتنن........فیزیكدان...............منشی اداره ثبت

امیركبیر............صدراعظم ناصرالدین شاه.............آشپز

جرالدفورد .............رئیس جمهور آمریكا.........مانكن لباس مردانه

جوزپه گاریبالدی..............انقلابی ایتالیایی........................ملوان

جیمی كارتر..................رئیس جمهور آمریكا.....................بادام كار

رونالد ریگان..................رئیس جمهور آمریكا.....................هنرپیشه سینما

شون كانری........... هنرپیشه سینما.............بنا و راننده كامیون

كلارك گیبل..............هنرپیشه سینما........................چوب بر

ویلیام فالكنر..............نویسنده.......................نقاش ساختمان

گاندی........................رهبر فقید هند..........................وكیل دادگستری

جرج واشنگتن.........اولین رئیس جمهور آمریكا...........كشاورز

نادرشاه افشار............موسس سلسله افشاریه...........پوستین دوز

یعقوب لیث...................سرسلسله صفاریان..................رویگر

امیر اسماعیل سامانی....سرسلسله امرای سامانی.........ساربان

آلپتكین..................سرسلسله غزنویان...............غلام زر خرید

فرخی سیستانی.......شاعر مشهور ایران...............كارگر كشاورز

حضرت محمد(ص)..........پیامبر بزرگ اسلام.....................شبانی/ تجارت

حضرت عیسی (ع).........پیامبر بزرگ مسیحیت.................نجار

حضرت موسی (ع).......پیامبر بزرگوار یهود................چوپان

پاندیت نهرو...............نخست وزیر هند.............وكیل دادگستری

موسولینی.......دیكتاتور ایتالیا...........................روزنامه نویس

ساموئل مورس.....مخترع آمریكایی........................نقاش

جك لندن................نویسنده آمریكایی..............كارگر كشتی

آلبر كامو.........نویسنده فرانسوی.....................معلم

ریچارد نیكسون......رئیس جمهور آمریكا..........وكیل دادگستری

آبراهام لینكلن......رئیس جمهور آمریكا.....................هیزم شكن

گی دو موپاسان.......نویسنده آلمانی.................كارمند دریا داری

چارلز دیكنز.........نویسنده انگلیسی.............منشی

آناتول فرانس........نویسنده فرانسوی......................كتابفروش

مولیر................نویسنده بزرگ فرانسوی...............هنرپیشه

هربرت جرج ولز ...........نویسنده بزرگ انگلیسی.........شاگرد بزاز

ارنست همینگوی.......نویسنده بزرگ آمریكایی..............خبرنگار

ویلیام شكسپیر........نویسنده بزرگ انگلیسی.......هنرپیشه سیار

فیدل كاسترو........رئیس جمهور كوبا.............دانشجوی حقوق

كاردینال ریشیلو.......صدر اعظم معروف فرانسه.............كشیش

ناپلئون بناپارت.......امپراطور فرانسه.......افسر توپخانه

كریم خان زند...موسس سلسله زندیه..........تیر انداز سپاه نادر شاه

میرزا تقی خان امیركبیر....صدر اعظم ناصرالدین شاه............منشی

ژاندارك........شخصیت نیمه مذهبی و قهرمان فرانسوی........چوپان

هانری فورد.....كارخانه دار آمریكایی............ساعت ساز

توماس ادیسون......مخترع بزرگ آمریكایی..........تلگرافچی

آلفرد نوبل....... بنیانگذار جایزه نوبل........ كارگر كارخانه

والت دیزنی....مخترع سینمای انیمشن.........پادوی مغازه

میكلانژ..........نقاش مجسمه ساز ایتالیایی........سنگ تراش

7/22/2009

خبري از سايت دانشجويان تركمن :اختلاف سن ازدواج در حدودي , مفيد است .



دانشمندان استرالیایی با بررسی بیش از دو هزار زوج دریافتند شوهران باید حداکثر دو تا سه سال کوچکتر و یا هشت تا 9 سال از همسران خود بزرگتر باشند.

به گزارش خبرگزاری مهر، محققان دانشگاه ملی استرالیا با مطالعه بر روی حدود دو هزار و 500 زوج استرالیایی خوشبخت و بدبخت به مدت 6 سال بین سالهای 2001 تا 2007 فاکتورهای سازگاری و بحران در روابط زناشویی را مورد بررسی قرار دادند. یکی از این فاکتورها "سن" است که از در یک ازدواج خوب از اهمیت بالایی برخوردار است.

نتایج این تحقیقات نشان می دهد برای زنان بهتر است با مردانی ازدواج کنند که حداکثر 8 تا 9 سال از آنها بزرگتر و یا در نهایت دو تا سه سال از آنها کوچکتر باشد. این اختلاف سنی تا حد چشمگیری پدیده طلاق را کاهش می دهد. در حقیقت مردانی که سن آنها از همسران خود بسیار کمتر و یا بسیار بیشتر است شوهران خوبی نیستند.

براساس گزارش سیدنی مورنینگ هرالد، به گفته این دانشمندان، فاکتور سن بیش از سایر فاکتورها از قبیل سطح فرهنگی و یا ریشه های جغرافیایی در ایجاد حس مشترک میان زن و شوهر نقش دارد. همسن بودن به این معنا است که زن و شوهر هر دو از دلبستگیهای مشابهی در موسیقی، سیاست و مسائل مروبط به یک نسل برخوردارند به طوری که 17 درصد از جداییها در مواردی اتفاق می افتد که این اشتراکات وجود ندارند.

7/13/2009

معرفي " گروه موسيقي يانگلان "و فريدون رومي





يكي از استعدادهاي موسيقي تركمن صحرا كسي است كه امروز مي خواهيم او را به شما معرفي كنيم

و به جرات مي توان گفت يكي از هنرمندان مطرح استان گلستان و او" فريدون رومي " است

بااستاد فريدون رومي كه اين ايام در اكثر شهرهاي گلستان و اموزشگاه هاي موسيقي مشغول اموزش ارگ الكترونيك وگيتار است در محل كلاسش در بندر تركمن مصاحبه كوتاهي داشتم .

فريدون رومي در دوران راهنمايي واوايل دبيرستان ذهن خلاق خود را در گروه هاي سرود اموزشگاهي بندر تركمن نشان مي دهد و به گفته خودش در ان دوران كه هيچگونه اموزشگاه ازاد موسيقي نبود در سال 1364واحد فرهنگي هنري سپاه بندر تركمن از نوجوانان علاقمند گروه سرودي تشكيل مي دهد و باز هم به نقل از ايشان تا يك سال بدون موسيقي فقط سرود خواني ميكردندكه در سال دوم فردي بنام " عاشور ايگدري " را واحد هنري مي اورد كه با اكارديون بچه ها را همراهي مي كرده است .
بعد ازاعزام و رفتن گروه سرود به مسابقات استاني و ساير مراسم ها فريدون خود شروع به كار با ابزارالات موسيقي مي نمايد و ابتدا نواختن "اكارديون "را شروع مي كند سپس با پيشرفت كار وي در غالب گروه هاي محلي كه برادربزرگترش "فرهاد "نيز جزو ان بود به مراسم هاي عروسي نيز مي رفتند .
رومي مي گويد در ان موقع نزديك به نود و يا صد درصد مراسم جشن عروسي فقط با اهنگ خالي و پايكوبي ورقص شركت كنندگان در جشن سپري مي شده است و اجراي ايدم و ترانه (خلق آيدم بخصوص )با تمپو جازو اكارديون هم كار دشواري بود و هم متقاضي بندرت پيدا ميشده است .

بعدها با رايج شدن ارگ هاي الكترونيك فريدون مي گويد كه كار نوازندگان و خوانندگان سهل تر شد و انواع اهنگها وترانه هاي تركي اذري وتركمني را گروه هاي موزيك توانستند اجرا كنند لذا فريدون با گروه هاي حرفه اي تر مانند :حاجي مخمد ايري (مخي ),عبدالرخمان فراخي -بايجان ايري - حميد كر-ناصر اسايش و ... همراه مي شود
وبا سازهاي كوبه اي مانند تمپو و جاز نواختن نيز فريدون خودي نشان مي دهد.
از وي در مورد پيش كسوتان موسيقي غير سنتي تركمن يا همان " استرادا " دك دورمه بخشي ها و نوازندگان پرسيدم : او جواب داد :پيش كسوتهايي كه در دوران خود من بودند مي توانم از مخي ايري و بايجان - فرهاد تاريخي - برادران ادريس كر- و عبدالرحمن فراخي -حاجي شيرمحمدلي - كريم ميرزامحمدي- حاجي سوقي- قيوم بشين نام ببرم و پيش كسوت اين عزيزان هم افرادي مانند "خدر گلديخاني " عطا جمالي و اوراز علاقي را وصفشان را شنيده ام .

زندگي هنري اين هنرمندپستي وبلنديهايي نيز داشته است وي حتي تجربه كار كردن در دريا و صيادي نيز داشته است و تجربه ديگر او در سالهايي كه فضاي سخت گيري و محدوديت براي ابزارالات موسيقي در شهر هايي مانند بندر و گميشان حاكم بوده با گروه خليفه "ابراهيم عدلي "در شرق تركمن صحرا و اق قلا چند سال همكاري مي نمايد

همزمان درسالهاي 73به بعد با راهنمايي همسايه هنرمندش " تاج بردي پيكر "به اموختن اكادميك و تئوري موسيقي علاقمند ميشود و در همان سالها بطور علمي و اصولي ساز " گيتار " را از استادش در گرگان بنام " سهيل سركرده "مي اموزد .
سپس راهي كلاسهاي اموزش موسيقي در تهران مي شود كه عناوين انها باختصار چنين است :

سبك شناسي : استاد كامبيز زماني
گيتار : استاد پيشكسوت بهمن نصر
آهنگ سازي و(سلفژ هارموني ):آرش عباسي فوق ليسانس موسيقي

در اخر يك سوال فني هم از اقاي رومي مي كنم و ان اين است ما مي شنويم رشته موسيقي كلاسيك وموسيقي پاپ
لطفا" كمي توضيح دهيد
جواب : ببينيد موسيقي دوبخش مهم دارد موسيقي كلاسيك و موسيقي پاپ

موسيقي غني كلاسيك در انها كلام كمتر است و اهنگهاي با نظم و ترتيب و كلاسه شده قديمي موسيقي كلاسيك هستند كه محتاج تفكر و تامل در افكار سازنده اثر هستندمانند اهنگهاي باخ و بتهون كه با گيتار هم اجرا ميشوند ..متاسفانه بعلت فقر موسيقي كه ما در ايرانيها داريم اين اهنگها را مخاطب عام نمي پسندد و سنگين وخسته كننده ميشود

در مقابل موسيقي كه سبكتر است و مخصوصا" در ايران اهنگهايي با شعر و كلام بيشتر همراه است و شادتر است از موسيقي پاپ بهره مي برند

سوال : استاد رومي در سالهاي اخير شما را در جمع مردم كمتر مي بينيم ؟
جواب : با حدود صد هنر اموز كه من در كلاسهاي شهر هاي مختلف استان دارم و مسئووليتهايي در صدا وسيما متاسفانه وقت نمي كنم ولي در مراسمات خاص و مناسبتها اهنگ اجرا مي كنيم

ياد اور ميشوم كه اقاي رومي عضو شوراي شعر و موسيقي صدا وسيماي استان و همچنين ناظر ضبط و ...هستند

مصاحبه از : عثمان دلنواز - آق قلا تير ماه 88

-----------------------------------------------------------
در اين سالها فريدون رومي با گرد اوري هنرمنداني همچون شاگرد خودش " كريم فرجاد " در رشته گيتار و خوانندگي برادرش "فرهاد " و پيانو " كاكا خوشنام " و تمپو " يوسف علاقي " گروه موزيك "يانگلان " را تشكيل داده اند . " فرهاد رومي " كه صدايي شبيه به انه بردي عدان دارد و اهنگهاي اورا نيز مي خواند طرز اجرايش را در امچلي ديده بودم .و پير مردي صداي او را تحسين كرد و گفت : ماشاالله اين جوان " انه بردي عدانف " را زنده كرد .

اين هم عكس ان مراسم كه بايد ببخشيد چون تصوير موبايل است :


گزارش سايت موسيقي توركمن موزيك با مديريت پروفسور "فرزاد مرجاني "در تركيه


Yanglan aydim saz toparning yol bashchising biugrapisi

Fereydon Roumi:

Adim fereydoun roomi, ataming adi abdolmejid, 1353nji eylda bender Turkmen de doghdim, ilki 11 yashda medersaning aydim saz toparinda aydim aydip bashladim, songh accordion saz ghorali belen tanshdim, song drum sazi ghorali ozim ochin satin alip chalip bashladim, song Turkmen sazi ghorali ghjeghi elme alip tajberdi peikerden oghrini yolni orenip tehranda yurt ichinda gechrlian yashlar festivalina ghoshilp diplom bayarghna eye boldim, song electronic org sazini eorendim, ondan song guitar saz ghoralining ilki sapaghlarini soheil sarkarda dien sazandedan orendim, song bo sazi kamel leshdirmeg ochin tehranda beli ostad kambiz zamaning va bahman nasring yalarina ghtnadim, song bolsa flute bohem dien saz ghoralini soheil sarkarde den orendim, song saz doretmek bilen ghzghilanip teori musighini harmooni konterpoani va solfezhi va piano sazi chalmaghi arash abasi dien ostad den tehrana ghtnab eorendim, elbetda camputerda aydimlar va sazlari yazmaghlighda kaka khoshnam dien dostomdan orandim, hazir gorganda,Aliabad da,gonbad da va bender turkmenda guitar sazini va piano sazini eoretyian, va 100 gholay shgrdim bar nacha aydim doretim sheilada dekomental dir animation va yane bir nacha kinong sazlarini yazdim aydimlarim bolsa radio&televizyonda gorilp dor.

Elbetda shorda elmdam yol gorkezip va hazirem yol gorkezip doron agham va ostadim tajberdi peikerden elmdama minetdar.



Toporing aghzalari



1-fereydoun rumi(accordion)

2-ferhad rumi (aydim chi)

3-kerim farjad(guitar)

4-kaka khoshnam(piano)

5-usup alaghi(dep)

aydimlari dinglab lezet alip oz nazarlaringizi biza yazmanghizi khayesh adyars bizing adreslerimiz:

براي شنيدن اهنگ در سايت تركمن موزيك به آدرس زير مراجعه كنيد
http://www.turkmenpop.com/Yanglan_topary.html

وبلاگ كريم فرجاد - موسسه موسيقي سونات گنبد
http://sonatmusic.mihanblog.com/

7/11/2009

" شاهين جعفرقلي " خواننده مراسم خاكسپاري مايكل جكسون


نوجوان مازندرانی خواننده مراسم خاکسپاری مایکل جکسون


تاريخ و ساعت : 17 تير 1388 - 23:46 کد خبر : 14802



شمال نیوز: : مراسم یادبود مایکل جکسون خواننده پاپ صبح دیروز سه شنبه به وقت محلی در استیپلزسنتر لس آنجلس برگزار شد؛ مراسمی که به خاطر مرگ ناگهانی او در 50 سالگی با جنجال ها و حاشیه های فراوانی همراه بود و برای مدتی هرچند کوتاه اخبار مربوط به دلایل مرگ جکسون، رسوایی های او و بدهی هایش را در حاشیه قرار داد. دراین مراسم برخی اعضای خانواده و دوستان نزدیک مایکل جکسون، احساسات متفاوتی نسبت به خاکسپاری او نشان دادند. مادر دو فرزند مایکل که در ابتدا قرار بود در مراسم شرکت کند، در بیانیه ای از تغییر عقیده خود خبر داد و علت این امر را چنین بیان کرد: «احساس می کنم حضور من چندان ضروری نیست.» برخی از دوستان نزدیک او نیز از حضور در این مراسم اجتناب کردند. این در حالی است که طبق گزارش ها هر ساعت 600 اتومبیل به محوطه وارد شده است.
پایگاه اینترنتی ebay
که محلی برای فروش بلیت هایی ارزشمند مثل بلیت حضور در این مراسم

است، دیروز اعلام کرد برای مقابله با فروش احتمالی بلیط از سوی دارندگان آن، هرگونه پیشنهاد خرید و فروش در این زمینه را غیرفعال کرده است.

روز جمعه 6/1 میلیون نفر به صورت آنلاین برای دریافت بلیت حضور در مراسم یادبود جکسون در استیپلز سنتر ثبت نام کرده بودند که از این تعداد 8750 نفر روز یکشنبه به طور تصادفی انتخاب شدند.
این حضور گسترده هواداران جکسون باعث نگرانی مسوولان شهر لس آنجلس شده بود؛ در حالی که جان پری یکی از اعضای شورای شهر از مردم خواست در خانه بمانند و مراسم را از تلویزیون ببینند.
جکسون چند ساعت پیش از آغاز مراسم در مراسمی خصوصی در فورست لاون در هالیوود هیلز به خاک سپرده شد و شبکه های
NBC، ABC، CBS، CNN و MSNBC
مراسم یادبود جکسون را به طور زنده پوشش دادند.
مایکل جکسون روز 25 ژوئن بر اثر ایست قلبی در خانه اجاره ای خود در لس آنجلس درگذشت. طرفدارانش از او به عنوان سلطان پاپ یاد می کنند و آلبوم «تریلر» او پرفروش ترین آلبوم تاریخ موسیقی است.
همچنین به گزارش دیروز سایت «مترو»، از شاهین جعفر قلی ، نوجوان نوشهری که در برنامه
britain,s got talent
به جهانیان معرفی شد، دعوت شد تا به لس آنجلس سفر کرده و در مراسم

خاکسپاری مایکل جکسون آهنگ بخواند.

7/07/2009

سخني با همكاران ديگر سايتها

اين روز ها ديگه واقعا" من ( عثمان دلنواز ) وقتم را ميگذارم و مرارت تهيه و نوشتن مطالب را ميكشم .اما سايت نوپاي كتاب و نشريات تركمني وقتي كه مانند ساير همكاران سايتهاي تركمن ديگر از مطالبم استفاده مي كند ذكر نمي كند كه برگرفته از سايت اولكاميز است .مثلا" شهردار جوان اق قلا استعفا داد- خبري است كه در همان روزفردي اق قلايي كه در ادارات نفوذ دارد اين مطلب را براي سايت ما تهيه كرده بود و افراد مد نظر راهم كه گمانه زني كرده بود راهم در اولكاميز گذاشته بوديم ,ولي بعدا"سايت تركمن نشرباهمان خبر و عكس شهردار كه در جلسه شعرخواني كتابخانه اق قلاگرفته بودم راگذاشته بود و ذكري از ما نكرده بود .
البته دو خبر را با ذكر اولكاميزاورده بودندكه ان هم با قيچي پاره بالايي شان را نگذاشته بودند
-چون خود من هم در مطلبم از نوشته هاي ديگران خمير مايه مي كنم ولي انرا تذكار ميدهم به خوانندگان-
مثلا"مطلبم در مورد شاعر اق قلايي سيدي بخشي كه محقق تركمنستاني " قاسم نورباتف "تحقيقي دارد در مورد ايشون-من در ستونهاي ابتدايي گفته بودم كه توضيحاتي داخل پرانتز ميدهم و بعد در قسمتي كه مي گويد فرزندش ماتي اخوند- من پرانتزي گفتم كه -"مهدي اخوند حبيبلي پدر شهيد حبيبلي "شنونده فكر مي كند كه اين از قاسم نورباتف است در حالي كه نيست و شما كه توضيحات اوليه من را حذف كرديد مطلب را از شفافيت مي اندازيد .
مطلب ديگري تهيه كرده بودم كه مقايسه فيلم قديمي "آتش بدون دود - گلن اوجا " با توليد سال گذشته سيماي گلستان يعني فيلم "يارش " بود
اين سايت محترم با برداشتن مطلب فيلم گالان اوجا فقط مطلب "فيلم يارش " را با عنوان ,نقدي بر "يارش " توليد سيماي سبز گلستان كرده بود و تازه عكس سياه سفيد گلن اوجه از فيلم "اتش بدو ن دود " را از بالاي مطلب من كنار نقد فيلم "يارش " بعنوان تصوير مقاله گذاشته بود .


اينها چيز هايي است كه شايد در مشاغل ديگر مسئله اي نباشد ولي اين كار ظريفي كه ما انجام ميدهيم چون مخاطبان نكته سنجي خوانندگان اينترنت هستند بقول تركمني فرق بين " كوزه ده ون و "سو گتيرن " را بخوبي تشخيص مي دهند .


7/06/2009

خبري از مهركه مرا بياد " مدرگ " انداخت


"افسانه جومونگ" پدیده این روزهای تلویزیون با معیارها و قواعدی که مخاطب از یک مجموعه محبوب درنظر دارد همخوانی دارد. این مجموعه فراتر از انتظار و سلیقه مخاطب نمی‌رود و با قصه‌ای ساده او را سرگرم می‌کند.

به گزارش خبرنگار مهر،محبوبیت "افسانه جومونگ" پدیده تلویزیون در ماههای اخیر روزهای اوج مجموعه‌های ژاپنی در دهه 60 را به یاد می‌آورد. اگراستقبال از "روزهای زندگی"، "سال‌های دور از خانه" و "جنگجویان کوهستان" در سال‌هایی که تلویزیون برنامه‌‌‌های سرگرم‌کننده کم داشت طبیعی بود، اقبال عمومی به "افسانه جومونگ" تا این اندازه قابل پیش‌بینی نبود.

"افسانه جومونگ" در مقایسه با بعضی از تولیدات تلویزیون داخلی که نمی‌توانند نظر مثبت مردم را جذب کنند پر ایراد و ضعیف است، بازی‌ها اغراق آمیز و دیالوگ‌ها نچسب و تصنعی است. خط سیر داستانی مشکل دارد و روند اتفاق‌ها از منطق پذیرفتنی پیروی نمی‌کند. اما نمی‌توان این موضوع را نادیده گرفت که مجموعه "افسانه جومونگ" در جذب مخاطب موفق بوده است و این مجموعه کره‌ای در غیبت رقیب جدی ایرانی توانسته مخاطب را پای گیرنده‌ها نگه دارد.

اما همان‌طور که فروش بالای یک فیلم دلیل ارزش‌‌های آن نیست، انبوه مخاطبان یک مجموعه تلویزیونی نمی‌تواند دلیل کیفیت بالای آن باشد. هرچند که این امتیاز جانبی را نمی‌توان نادیده گرفت. "افسانه جومونگ" مثل هر پدیده و محصول عامه‌پسندی از سلیقه مردم فراتر نمی‌رود و ذهن اورا به چالش نمی‌کشد. همه چیز ساده و قابل پیش‌بینی است و پیچیدگی‌های قصه آن‌قدر برای مخاطب تلویزیون که نمونه‌های این‌چنینی را دیده آشنا و تکراری است که او را نگران نمی‌کند.

"افسانه جومونگ" تصویری که بیننده عام از یک قصه جذاب دارد، عینیت می‌دهد. قصه‌ قهرمانی که علیه پلشتی‌های اطرافش طغیان می‌کند و با وجود موانع مختلف بر مصائب ریز و درشت زندگی‌اش پیروز می‌شود و در نهایت به خوشبختی برسد. جومونگ نیروی برتر قصه است که فاصله‌ای زیاد با دیگر شخصیت‌ها دارد و این هوشمندی و اقتدار است که بر بیننده تاثیر می‌گذارد.

‌شخصیت‌‌ها سیاه و سفید هستند و درک کینه توزی و عداوت شخصیت‌های منفی با قهرمان افسانه‌ای مجموعه چندان سخت نیست. بیننده برای درک روابط و مناسبات شخصیت‌ها نباید زیاد به ذهنش فشار بیاورد . این ساندویچ خوش رنگ و لعاب به مذاق آنهایی که غذاهای ساده و سریع را دوست دارند خوش می‌آید. آنهایی که دوست دارند باور کنند عاقبت، خیر بر شر پیروز است و رازهای زندگی به پیچیدگی‌ یک قسمت از این مجموعه پر سوز و گداز هستند که عواطف و احساسات سطحی مخاطب را هدف قرار می‌دهد.

"افسانه جومونگ" ترکیبی از اکشن، ملودرام، طنز و اسطوره است. رویکردی به ظاهر اخلاقی دارد و آنچه را بیننده از یک ملغمه دوست داشتنی انتظار دارد، برآورده می‌کند. موفقیت این پدیده کره‌ای همخوانی با سلیقه و خواست مخاطب است، مخاطبی که ترجیح می‌دهد یک ساندویچ خوش‌طعم رات اهضم انتخاب کند تا غذایی که برای به ثمررسیدنش باید ساعت‌ها وقت صرف کرد. style="font-weight:bold;">
-------------------------------------------------------------------------------

عثمان دلنواز :

جومونگ بولمادي بير بلا بولدي

در مقاله به سريال قديمي " سالهاي دور از خانه " يا همان اوشين اشارتي شده است :....مجموعه‌های ژاپنی در دهه 60 را به یاد می‌آورد. اگراستقبال از "روزهای زندگی"، "سال‌های دور از خانه" و "جنگجویان کوهستان" در سال‌هایی که تلویزیون برنامه‌‌‌های سرگرم‌کننده کم داشت طبیعی بود، اقبال عمومی به "افسانه جومونگ" تا این اندازه قابل پیش‌بینی نبود
عثمان دلنواز : آره دهه 60سالهاي 64خوب يادمه اون موقع ها در تركمن صحرا " جوكر معروف گنبد "امان محمد ميلادي " يا همان "مدرك "هم سرحال بود و
تو نشست ها و عروسيهاي آق قلا در بين زنها و پيرزنها در پذيرايي و اوج اش ها حضور مي يافت و چون "اوشين زحمتكش " را زنهاي زحمت كش تركمن هم از جان ودل دوستش داشتند واونموقع هم شنبه ها از تلويزيون پخش مي شد " مدرك " از خودش يك شعر تركمني درست كرده بود كه ميخواند كه سطر معروفش اين بود :

شنبه گيجه ا تلويزرلر بيقارار - شنبه گيجه ا تلويزرلر بيقارار

اوشين فيلمي بيخود دالدير جان دايزه ا -
اوشين فيلمي قووات بريار جان دايزه ا

اون موقع ها بگفته اين مقاله سرگرمي نرم افزاري كم بود و از طرفي امادگي مردم تركمن صحرا براي بگو و بخند زياد بود


الان خندوندن مردم تو عروسيها و جذب تماشاگران و جوانان امروزي كار حضرت فيله .

يادمه نوار كاستي از همين "مدرگ " دست بدست ميگشت و شنونده و طرفدار زياد داشت و. مردم درخانه ها ودختران سر دار قالي به ان گوش مي دادند و با هم بلند بلند مي خنديدند

شايد الان و براي نسل امروز چيزهاي پيش پا افتاده اي باشند ولي بزرگترا ميدونند كه با همين چيز ها اين هنرمند دل مردم را بدست مي اورد و خستگي كار و مشقت روز را در شبها ي مجالس عروسيهااز تن مردان و زنان خارج ميكرد حال نمونه هايي از گفته هاي مدرگ براي خندان مردم :

اداي تبليغات تلويزيوني را در مي اورد :تيغ پاشلاق نشان در دوكان مرد ايشان
(تيغ پاشلاق نشان همان تيغ ناست بود Nasset
-كفش وين آشاقيني قورچوق ايه ن
ريش تراش ...هي مي تراشد هي مي تراشد آخرش يوز و گوزنگ را باش ميكند (بااش = زخم )

اداي اهنگ تبليغاتي " پفك نمكي "را در مي اورد و همراه با اهنگ ميگفت :

پفك نمكي مه ممك - پفك نمكي با نمك

شادي ونشاط مياره - نيروي زياد مياره - شيكمو به باد مياره

سر اخر هم از جوكهاي مخصوص خودش يكي بگم وخلاص :

ميگه من رفته بودم سربازي يكي از همخدمتهايم در جمع خواست كه از من حالي بگيره

(من دلنواز اين توضيح را بدهم كه در زماناي پيشين و الانم در بعضي قسمتاافراد چوپان چون ظرف چدني به اين زودي خراب نميشه وبهتر از كتري است كه زود دسته اش خراب ميشه اين چوپاناي تركمن افتابه چدني نو ميخريدند و فقط براي جوشاندن و روي اتش گذاشتن چاي استفاده ميكردن


حال ادامه جوك مدرك : همخدمكتم گفت ببينم درسته كه ميگن توركمنا با آفتابه چاي مي خورن ؟

مدر ك هم با حاضر جوابي گفته : آره - با دكمچ هم ميرن مستراح (دكمچ همان قوري است
) !

طنز برخورد بد سركلانتر بندر


خبري را در سايتي ميخواندم ,اين خبر بود

حواشی هفته اول مسابقات کورس اسبدوانی تابستانه 88 بندر ترکمن
فرستنده: در تاريخ ۱۳۸۸/۴/۱۴ (6 بار خوانده شده)


به گزارش سایت ترکمن نیوز ، مسابقات کورس اسبدوانی تابستانه 88 بندر ترکمن چند روزی است که آغاز شده است

هفته اول این مسابقات روز جمعه یازدهم تیر ماه در مجموعه سوارکاری این شهر برگزار شد که حواشی بسیار زیادی را یدک کشید.

1- برخورد زننده سرکلانتر
ادامه بدون نظر
:
---------------------------------------------------------
در تصور من اين بود كه از كلانتري شهر بندر كسي آمده و الاسكا فروشي را بيرون كرده و يا اونايي كه شاقير شوقور بازي مي كردند رادستگير كرده(تنها چند دفعه اونم يادم نمياد ده پانزده سال پيش رفته بودم اسبدواني و فقط از اينهايي كه با قوطي و تاس بازي مي كردند خوشم آمده بود بازي جالبي بود و بازيش هم گرم ميگرفت)

بعد كه خبر را كامل خوندم ازش يه چيزايي فهميدم وفكر كنم اجراكننده مسابقات مقامي است كه بهش سر كلانتر ميگن و در شهر غيور بندر تركمن عبدالراخيم آقا عهده دار اين مقام بوده و از قديم گفتن : صاب توركمنه يتمسن

در خبر آمده بود كه برخاستن گرد وخاك يك طرف و مسائل حاشيه اي يك طرف بوده

من در عجبم كه تو اين ديار هر كي سر ما خبرنگارا شير ميشه !سر كلانتر بندر كه نتوانسته بوده جلوي يك موتورسوار رو بگيره تا در ميدان اسبدواني جولان بده رفته خبرنگار و عكاس ما رو جلوش رو نگه داشته .

و اين تركمن " گلستاني "گفته " خراساني " به من دستور داده

!


"دلنواز